Så inreder man ett företag

Ansiktet utåt är viktigt för ett företag. Det gäller både de anställda och lokalerna man vistas i. Ger man inte ett proffesionellt intryck kanske det inte spelar någon roll hur bra man är på det man gör. För att som kund få en bra visuell upplevelse och för att som anställd trivas på jobbet finns några saker att tänka på.

Kundens upplevelse
Som besökare är det viktigt att man känner sig välkommen. Om det första man ser av företaget är en recpetion kan en snygg receptionsdisk hjälpa kunden att få ett bra första intryck. Finns ett väntrum är bekväma och tilltalande möbler, något att läsa och kanske en kaffemaskin bra hjälpmedel för att få kunden att trivas när den väntar på sin tur.

Växter ger ett fräscht intryck, och levande är ofta mer hemtrevligt än konstgjorda. Ett akvarium förbättrar både luften och stämningen och ger en harmonisk atmosfär. Företag kan hyra akvarium och på så sätt slippa skötseln.

En ren lokal ger ett bättre intryck, därför kan det vara bra att tänka på att inreda på ett lättstädat vis, t.ex. att inte ha ljusa mattor innanför dörren som snabbt blir smutsiga av trafik utifrån.

De anställdas upplevelse
För att de anställda ska trivas på företaget är det viktigt att skapa en bra arbetsmiljö. Ergonomiska möbler är en investering för framtiden. Stolar ska gå att ställa in och skrivbord ska vara höj- och sänkbara. Det är även viktigt att tänka på hur tangentbord och skärm är placerat om man använder dator mycket.

En bra arbetsbelysning är a och o när det gäller att slippa huvudvärk och trötta ögon. Det är också viktigt att tänka på buller och bakgrundsljud som kan störa arbetsron. Även dålig luft kan påverka arbetet, därför är det bra att tänka på saker som ventlation, fläktar, luftfuktare etc.

Även de anställda mår bra av att omges av hemtrevliga saker såsom växter, tavlor och rena och fräscha lokaler. Ett väl fungerande kök med bekväma möbler är viktigt för att de anställda ska kunna slappna av under raster och lunch.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *